Instruktion

Medborgarappen är gratis att installera och används för att rapportera ett problem i ditt namn till berörd kommun, oavsett var i Sverige du befinner dig. Detta är möjligt tack vare mobilens kamera och GPS funktion.

När du installerar Medborgarappen godkänner du att den får tillgång till dessa funktioner, och första gången du använder appen anger du ditt namn och din e-postadress. Så snart du bekräftat e-posten kommer dina ärenden att kunna rapporteras till berörd kommun.

Med Medborgarappen får du i väg ett ärende på mindre än 30 sekunder, och inväntar sedan återkoppling från kommunen.

1: Tryck på den knapp som bäst beskriver typen av problem du vill anmäla.

2: Appen öppnar nu mobilens kamera så att du kan ta en bild. Innan du går vidare ser du hur bilden blev och kan då välja att använda denna eller ta en ny bild.

Tips>> Om kamerabilden är helt svart på iPhone går du till Inställningar, väljer Integritetsskydd och sedan Kamera. Där behöver ”Medborga” vara godkänd, vilket anges med grön status på knappen till höger.

3: En kartbild visar plats. Här anges också kontaktuppgifter, namn och e-post.

Första gången du använder appen får du ett mejl för att bekräfta denna e-postadress.

Tips>> Telefonens platstjänst (GPS med mera) behöver vara aktiv, och Medborgarappen behöver ha tillstånd att använda den. Positionen blir bäst om GPS är påslaget, och även wifi (trådlöst bredband) och blåtand (Bluetooth). Du kan vid behov uppdatera positionen genom att klicka på kartan, till exempel om plasttjänsten av misstag var avstängd när du startade appen. OBS att när man slår på platstjänsten kan det ta en liten stund, ofta 10-20 sekunder, innan telefonen kan ange positionen korrekt.

4: Kommunen återkopplar till dig för att meddela hur det går med ärendet, eller för att vid behov få förtydligande.

Tack alla användare för hjälpen att göra vår närmiljö tryggare och trevligare!